Een vorming om te K-oesteren

Kinderen en jongeren groeien op in een wereld die snel verandert, waarin verlies, verdriet en intense emoties steeds vaker deel uitmaken van hun leefwereld. Tegelijk worden ze blootgesteld aan veel beelden en verhalen via sociale media, waar ze soms geconfronteerd worden met verlies of moeilijke situaties. Vaak durven ze hier niet over te praten, uit angst om beoordeeld of gestraft te worden. Toch verwachten we vaak dat zij “veerkrachtig” zijn, dat ze doorgaan en zich aanpassen, zonder dat we hen leren hoe ze met verdriet om kunnen gaan.

 

Rouw bij kinderen en jongeren wordt nog te vaak onderschat. Verdriet wordt stil, onzichtbaar of onbegrepen; kinderen missen de woorden, jongeren verbergen hun pijn. Maar wat niet gezien of benoemd wordt, zet zich vast in gedrag, in lichaam, in relaties, soms pas vele jaren later.

 

‘Een vorming om te K-oesteren’ is er om volwassenen praktische handvatten en inzichten te geven. Je leert hoe rouw zich bij kinderen kan uiten, wat steunend is en hoe je een veilige omgeving kan creëren waarin emoties er mogen zijn. Met de juiste inzichten en handvatten kunnen volwassenen een groot verschil maken in het leven van een rouwend kind.

 

Ik koos bewust voor een kleine groep zodat er ruimte is voor persoonlijke vragen, uitwisseling en reflectie. Delen mag, maar is nooit verplicht. Tijdens de sessie is er letterlijk en figuurlijk ‘een kopje K-oestertroost‘, een warm pauzemoment dat uitnodigt tot ademruimte en verbinding.

De vorming duurt 2 uur en 30 minuten en combineert een heldere uitleg met ruimte voor vragen en uitwisseling. Elke deelnemer krijgt nadien ook een K-oesterboekje, Memolender of K-oesterklets kaartenset mee naar huis, waarmee je direct aan de slag kan.

Zo nemen deelnemers niet alleen kennis en praktische handvatten mee, maar ook een tastbaar werkinstrument met aandacht voor zorg en verbinding op kinder- en jongerenmaat.

 

Tijdens deze avond neem ik je graag mee in de wereld van verlies en rouw bij kinderen en jongeren, een thema dat vaak onder de oppervlakte blijft, maar zo vaak mee aan de basis ligt van gedrag dat we niet meteen begrijpen.

 

Je mag je verwachten aan een boeiende en verrijkende avond, met ruimte voor inzichten, herkenning en concrete handvatten waar je direct mee aan de slag kan.

 

Deze vorming gaat niet over jouw persoonlijk verlies, maar over hoe je een ander professioneel en veerkrachtig kan helpen.

 

Want verdriet moet je niet alleen dragen.

 

 

Locatie: I-mens VZW Oudenaarde, Remparden 12 Bus 96, 9700 Oudenaarde

Inschrijving en betaling: Sarah@K-oester.be (25 euro)

Datum en uur: Dinsdagavond 25 augustus ’26 en woensdagavond 2 december ’26 van 19.30 u tot 22.00 u.